Thursday 17 December 2009

Salam HIjrah 1431

بسم الله الرحمن الرحيم

Segala puji bagi Allah s.w.t yang menjadikan sekalian makhluk serta alam yang serba indah dari pandangan mata. Selawat dan salam buat junjungan s.a.w yang menjadi perintis penyebaran dakwah seantero dunia. Sehingga hari ini, kita dapat sama-sama menikmati nikmat Iman dan Islam. Semoga kita terus menjadi insan yang mewarisi dakwah dan menjadi agen pengislahan masyarakat Islam khususnya.

Alhamdulillah hari ini kita sama-sama meraikan tahun baru, 1 Muharram 1431 hijrah. Semoga titik permulaan tahun baru ini kita raikan dengan penuh keinsafan serta mengimbau kembali detik kegemilangan perkembangan Islam yang di bawa oleh Nabi Muhammad s.a.w. Mudah-mudahan ia menjadi motivasi untuk kita sama-sama koreksi diri, menilai sejauh mana usaha kita dalam memelihara serta apakah sumbangan kita terhadap agama Allah s.w.t.

Hijrah Seribu Tahun Dahulu

Suatu ketika dahulu Rasulullah s.a.w di perintahkan Allah Ta’ala untuk berhijrah ke Madinah kerana dakwah baginda s.a.w tidak diterima di Mekah ketika itu. Penghijrahan baginda s.a.w adalah satu permulaan tapak bagi memastikan Islam dapat terus berkembang di Madinah biarpun Islam di Mekah ketika itu amat sukar untuk berkembang. Namun, perancangan Allah itu semestinya menjanjikan sesuatu yang terbaik untuk hambanya. Rasulullah s.a.w diterima, malahan kehadirannya disambut dengan meriah dengan alunan-alunan nasyid yang mengalu-alukan kedatangannya.

Hijrah nabi ketika itu tidak lain adalah kerana ingin menuju ke arah kebaikan terhadap pengembangan ajaran Islam serta mengislahkan masyarakat Islam yang kian berkembang ketika itu. Begitu cantiknya simbolik baginda terhadap penghijrahan dan permulaan untuk mengembangkan Islam, Masjid Quba telah dibina dengan dasar taqwa kepada Allah s.w.t. Masjid dijadikan pusat serta institusi pembentukan masyarakat dan sepatutnya inilah strategi yang perlu dicontohi kita ketika ini supaya masjid dijadikan pusat penyebaran ilmu dan pembentukan akhlak masyarakat.

Dari Umar ibn Khattab r.a berkata, aku mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda :

ابما الأعمال بالنيات, وانما لاءمرئ ما نوى, فمن كانت هجرته الى الله ورسوله, فهجرته الى الله ورسوله,

ومن كانت هجرته لدنيا يصيبها او امرأة ينكحها فهجرته الى ما هجر اليه

Riwayat Bukhari dan Muslim

Hadith mahsyur riwayat Umar ibn khattab ini, jelas kepada kita sebagai panduan dan pedoman dalam hijrah yang akan dilakukan. Hijrah bukan sekadar berpindah atau berubah dari suatu keadaan kepada keadaan yang lain. Tetapi apa yang dikatakan hijrah itu hendaklah ia disertakan dengan niat yang ikhlas kerana Allah dan Rasul. Kepentingan niat dalam menentukan natijah hijrah yang dilalui memberi kesan kepada iman dan amal yang dilakukan. Justeru, dalam setiap perubahan dan penghijrahan matlamat serta niat perlu jelas untuk menetukan hasilnya kelak.

Hijrah Hari Ini

Umat Islam hari ini telah mencapai tahap kestabilan yang begitu memberansangkan. Islam juga terus berkembang bukan sahaja di negara-negara Islam, bahkan mula berkembang pesat di negara-negara barat hari ini. Usaha dakwah Rasulullah s.a.w dan para sahabat tetap diteruskan. Namun, perlu disedari bahawa bukanlah kiranya tiada lagi penentangan terhadap agama, maka tidak perlu apa yang dikatakan hijrah. Tetapi hendaklah sama-sama berhijrah menuju pengukuhan agama Islam. Pengukuhan diri sebagai seorang muslim yang seimbang dunia, akhirat serta pemantapan iman yang sedia ada dalam diri setiap muslim.

Kita perlu terus berhijrah, dalam erti kata usaha mengembangkan agama Islam serta dakwah yang berterusan dalam membentuk masyarakat Islam yang bersatu padu dalam pelbagai bentuk. Tanpa disedari, umat islam perlu berhijrah dalam mengislahkan diri, agama dan masyarakat amnya. Kerana, umat Islam hari ini ditarik dengan anasir-anasir luar dan elemen barat yang memerlukan kita sama-sama usaha kembali kepada ajaran islam yang sebenar. Anasir-anasir ini menyebabkan nilai-nilai Islam lenyap dalam kehidupan seorang muslim seterusnya menjadikan umat Islam sendiri semakin jauh dengan agamanya. Jika dahulu nabi berhijrah kerana mengembangkan Islam. Hari ini hijrah kita kerana kembali kepada pegangan Islam yang sebenar.

Agen Perubahan Adalah Elemen Hijrah

Sebagai mahasiswa khususnya yang berada di timur tengah, walau dalam apa juga bidang sekalipun, anda adalah pembentuk revolusi baru negara. Ilmu dan suasana yang terdapat di sini adalah berbeza dengan negara-negara barat yang lain, di mana terdapat juga kelompok pelajar Malaysia. Kita berada di negara yang melalui saat-saat pembentukan dan kegemilangan Islam. Bahasanya sendiri sudah melambangkan kemuliaan menjadikan kita lebih dekat dengan al-Quran. Ilmu-ilmu turath perlu dikuasai semampunya kerana itulah keistimewaan kita.

Ustaz dan ustazah yang profesional dari timur tengah, seharusnya meluaskan cabang pengalaman dan ilmu. Bukan sekadar mengajar disekolah-sekolah, bahkan perlu diluaskan kepada ilmu-ilmu perniagaan, tugas-tugas diplomatik dan lain-lain lagi. Negara hari ini amat memerlukan golongan-golongan seperti anda.

Para doktor khususnya yang berada di timur tengah, hendaklah mempersiapkan diri dengan ilmu-ilmu syariat juga, agar dapat sama-sama dikongsikan dengan rakan sejawat kelak. Rasa terpanggil untuk sama-sama mengambil kesedaran tatkala khutbah Jumaat yang pernah saya hadiri sebelum ini di sebuah hospital di Jordan, disampaikan oleh seorang pegawai biasa di hospital. Alangkah baiknya jika, para doktor timur tengah ini mampu menggantikan tempat itu serta para doktor wanita dapat berkongsi ilmu dengan mengisi tazkirah-tazkirah di hospital di negara sendiri kelak.

Akhirnya kalam, bersempena tahun baru ini, kita sama-sama memperingati diri agar tidak mensiakan usaha nabi sa.a.w mengembangkan agama Islam suatu masa dahulu. Jika kita tidak mampu menjadi pendukung, memadailah untu kita sama-sama menyokong dakwah baginda s.a.w demi agama Allah yang tercinta.

Salam Hijrah 1431

AHMAD SYAHRUL ADNAN

Presiden,

Majlis Perwakilan Pelajar Malaysia Jordan

2009/2010

1 comment:

Anonymous said...

[url=http://vonmertoes.net/][img]http://hopresovees.net/img-add/euro2.jpg[/img][/url]
[b]office software upgrade, [url=http://vonmertoes.net/]office 2003 activation key[/url]
[url=http://vonmertoes.net/][/url] student purchase of adobe acrobat 9 pro teachers discount software
downloadable software application [url=http://hopresovees.net/]selling software through[/url] free nero 6 serial number
[url=http://vonmertoes.net/]but cheap software[/url] buy cheap adobe software
[url=http://hopresovees.net/]filemaker pro free template[/url] adobe multimedia software
software products price [url=http://bariossetos.net/]mp3 shop software[/b]