Sunday 7 June 2009

Terimalah Tetamu Ini


Salam pertemuan kesekilan kalinya. Selawat dan salam buat junjungan mulia Muhammad s.a.w. Syukur ke hadrat Ilahi, dengan segala kekauatan yang diberi, imtihan telah pun saya tamatkan dengan penuh kegagahan. Cuma masa yang terluang kini, kurang menggagahkan saya untuk menulis di sini. Namun, selagi ada manfaat akan cuba saya kongsikan di sini buat pembaca.



Tetamu Tak Diduga


" dan sempurnakanlah haji dan umrah kerana Allah "
(al-Baqarah :196)


Pada bulan ini, jika tiada halangan, 10hb ini saya akan mengerjakan umrah. Mudah-mudahan niat menjadi tetamu Allah kali ini tercapai selepas beberapa tahun lalu mengerjakan umrah sebelum ini. Namun, ini merupakan kali pertama mengerjakan umrah bersama sahabat-sahabat dan bertolak dari Jordan dengan menaiki bas. Seb
elum ini tidak berpeluang saya mengikutinya kerana belanjawan yang tidak menentu. Kali ini, alhamdulillah jalan ke sana agak terbuka. Jika niat asalnya juga ada sahabat dari Malaysia yang ingin datang ke Jordan, dek kerana perancangan dan janji yang agak lama, saya simpankan dahulu keinginan mengerjakan umrah. Pernah sekali terpandang di kaca televisyen suasana Mekah dan Madinah. Tiba-tiba hati bagai tersentuh mungkin dek kerana terasa rindunya ingin ke tanah haram. Tidak sedikit pun saya menyangkal kata-kata,

" kalau dah pernah pegi mekah dan madinah...mesti rasa nak pergi lagi ! "

Inilah kata-kata suatu masa dulu saya dengar dari makcik,pakcik serta sahabat yang telah sampai lebih awal. Ditakdirkan dapat juga saya mengerjakan umrah bersama keluarga pada tahun 2007 yang lalu. Mungkin kerna kali pertama itulah membuat hati sebak melihat rakaman televisyen tersebut.

Tanpa diduga setelah bertanya kepada sahabat yang merancang ingin ke Jordan, mereka terpaksa menangguhkannya kali ini kerana kursus ya
ng tidak dapat dielakkan. Tidak berfikir panjang, terus saya berjumpa sahabat yang menguruskan hal umrah kali ini. Saya mahu jadikan apa yang terpancar di kaca tv tadi satu kenyataan di depan mata. Syukur kerana penyertaan saya masih diterima. Allah sahaja yang tahu perasaan ketika ini. Terimalah diriku ini menjadi tetamu 2 tanah haram-Mu ya Allah...

Sandal Yang Menyusahkan

Ada kisah sebaliknya. Apa yang ingin saya ungkapkan, peliharalah kata-kata dan batasan bicara ketika berada disana. Bukan sekadar siang, bak kata orang cakap siang pandang-pandang, tetapi setiap masa dan setiap tutur kata yang terbit dari dua bibir ini. Kerna Allah itu tidak pernah leka dan tidur dari mendengar percakapan kita. Hal ini sedia maklum buat bakal mengerjakan umrah serta mereka yang sudahpun melaksanakannya. Seringkali dipesan agar mulutnya tidak berkata celupar, jangan dirungut-rungutkan kesusahan yang
datang, jangan di hebah-hebah kesenangan yang tiba. Terimalah segalanya sebagai ujian dan ketentuan Ilahi buat kita di sana.

Kisahnya ketika kali pertama saya mengrjakan umrah. Saat-saat terakhir sebelum menegerjakan tawaf wida'. Selepas segala barang siap dikemas dan dibawa turun ke lobi hotel. Telah kemas semuanya tiba di bawah sepasang selipar tidak mampu lagi dimuatkan pada beg.

" kenapa selipar tu pegang kat tangan lagi? tetinggal nanti ! " ujar mak saya ketika itu.

" entah la, dah tak tau nak letak mane. tak muat
dah. susah la nak masukkan balik. nanti la lepas tawaf tgk kot boleh sumbat lagi "

balas saya waktu itu agak serabut tidak tahu mana hendak disumbat sandal itu. Dan panas hati akibat terlupa hendak memasukkanya. Nak ditinggal sayang, masih baik dan selesa dipakai.

Dan kami tinggalkan barang di lobi untuk mengerjakan tawaf wida'. Saya menggunakan sandal tersebut untuk ke sana. Kerana agak sukar berjalan ke masjid menggunakan kasut. Saya ingat, sandal diletakkan pada rak paling senang di ingati tempatnya. Hampir dua, tiga kali juga untuk pastikan tempatnya. Dengan yakin, saya pasti selamat di tempat itu.

Selesai mengerjakan tawaf, mula terasa pelik. Ahli lain sudah mula bergerak ke hotel, saya masih mundar-mandir di rak mencari sandal. Hampir 4,5 kali berpatah balik, kalau-kalau saya tersalah pintu atau salah kiraan. Tidak ! itulah tempatnya. Makanya waktu itu, kembali ke hotel 'berkaki ayam'.

" pesal ko balik x pakai ape-ape nih? bukan ko pkai sandal ke tadi ? sedekah ker ? " perli kakak saya yang memang sengaja buat bertanya.

" entah, tadi ingat dah rak tu. bila keluar tak ada
pulak kat situ. penat dah nak cari. xper la..." ujar saya agak kesal ketika itu hilang juga akhirnya sandal tersebut.

"itulah, tadi merungut, xde tempat la, susah nak simpan la, salah awak jugak yang lupe masukkan. kan Allah bagi ilang terus. x payah simpan-simpan" tiba-tiba abah bersuara.

Waktu itu, sedap hati kerana tidak perlu fikirkan kemas beg semula pun ada. Tapi gerun pun ada. Dalam hati, benarlah jangan mulut berkata sembarangan di tanah haram ni. Bila terjadi pada diri sendiri, baru sedar kuasa Ilahi. Hampir b
alik sempat terkena penangan.

Saya tidak reka cerita ini, memang kisah selipar hilang hari terakhir di Mekah tidak akan saya lupakan. Memang sebelum itu agak berjaga-jaga tutur kata segala. Maklumlah, kali pertama sampai. Kuat ingat pantang larangnya. Tetapi agaknya serabut saat terakhir tu membuatkan saya lupa yang kaki masih berpijak di bumi yang sama. Maka terimalah akibatnya. Dalam hati bersyukur kerana berpeluang merasa sebegitu dan dapat pengajaran dari apa yang berlaku. Hingga kini saya tidak pernah lupakannya.



Hidup Sebagai Tetamu

Dari ibnu Umar berkata: Nabi Muhammad s.a.w bersabda :

" Jadilah kamu di dunia bagai orang asing ataupun pengembara jalanan "

Biarpun merasa kehadiran ke tanah haram itu, bagaikan seorang tetamu yang dijemput Allah. Sebagai manusia nilainya tetap asing didunia. Agar sentiasa ingat dan sedar ingin kembali ke pengkalan atau penghujung perjalanan. sentiasa bersiap-sedia hadapi segala dugaan dan cabaran. Sentiasa sedar yang dirinya tidak akan kekal disitu.

Doakan saya dan sahabat2 selamat pergi dan pulang serta lain daripada biasa...




3 comments:

Unknown said...

Salam ziarah dari kami bloger penyokong Tokguru.Nice blog,Artikel yang bagus.

Unknown said...

Kalau tak keberatan jadilah folower kami

ruyom said...

Good move by Kedah DAP. If handled properly, this will strengthen Pakatan.

To begin with, this is a decision at a DAP state level, where they said they will listen to the center. They hedged wisely.

It illustrates DAP is willing to give up power to protest (one Dun, three councillors and 43 village appointments).

While MCA is happy to fan the fire, did MCA quit the BN government when BN did wrong?

It illustrates a single DAP Dun seat can rock the national coalition, strengthening DAP position in the eyes of voters, and reassuring DAP supporters who voted for PAS. A win for DAP.

Also a win for Pakatan because Chinese supporters of PAS can see effective protest by coalition partner DAP even if they voted in a non DAP seat.

Same logic for voters of other states that are not yet under Pakatan. It illustrates DAP needs to get more seats come the next election. Another win for DAP.

This is another blunder by the unpopular Kedah MB. It increases consensus within Pakatan and the excuse to remove him later. He is just digging his own political grave.

They should now just delay the abattoir demolition, find a temporary location, then find a good permanent location.

Pakatan will be strengthened tremendously if this is resolved properly.