Monday 5 January 2009

Palestin : Fahami dan Bertindaklah

Setiap hari, berita mengenai peperangan di Gaza dikemaskini. Malahan setiap jam. Setiap kali itu juga jumlah saudara kita yang terkorban bertambah. Tidak kurang juga yang tercedera. Hanya mata yang mampu melihat. Telinga yang mendengar dengan hati yang penuh hiba. Benarkah kita tidak mampu berbuat apa-apa? Hanya melihat,mendengar dan kemudian hilang begitu sahaja?

Kumpul Kekuatan

Firman Allah Ta'ala :

"Dan persiapkanlah untuk menghadapi mereka kekuatan apa saja yang kamu sanggupi dan dari kuda-kuda yang ditambat untuk berperang kamu menggentarkan musuh Allah. musuhmu dan oarng-orang selain mereka yang kamu tidak mengetahuinya,sedang Allah mengetahuinya.Apa saja yang kamu nafkahkan pada jalan Allah niscaya akan dibalas dengan cukup kepadamu dan kamu tidak akan dizalimi"
al-Taubah : 60

Allah memerintahkan supaya kita mempersiapkan diri dengan apa jua kekuatan untuk menghadapi musuh, mudah-mudahan akan menggerunkan musuh dari kita tidak berbuat apa-apa. Sebenarnya, kekuatan itu bukalah hanya terletak pada mereka yang ingin berperang. Kekuatan yang dikumpulkan dari umat Islam itu sendiri sebenarnya membantu dan menambahkan kekuatan buat mereka yang berperang.

Oleh itu, kita sebenarnya memainkan peranan dalam mencipta kemenangan Islam dalam menentang musuh Allah. Misalnya, pejuang HAMAS yang sekarang bermati-matian menyelamatkan bumi Palestin. Mereka berperang dengan kekuatan senjata mereka, perancangan tentera mereka. Biarpun bukan itu cara kita menentang musuh yang sama, tetapi dengan konsep yang lain kita mampu membantu tentera Islam untk melemahkan pihak musuh. Asalkan perlu ada perancangan dan persiapan.

Mendidik Diri Dengan Kefahaman

Ada sesekali saya cuba membelek al-Jazeera versi Bahasa Inggeris. Rupanya dalam bentuk sedemikian rupa mereka masih mampu menyebarkan berita palsu dan bukannya terjemahan yang sebenar-benarnya dari versi Arab. Memang agenda orientalis sukar untuk diduga. Sehinggakan terlihat sebahagian komen-komen mengenai berita tersebut, mengecam tentera Islam. Mengatakan yang ini salah dan yang ini betul, sedangkan mereka hanya mendapat berita yang tehidang didepan mereka mentah-mentah.

Umpama artikel yang ditulis mengenai Palestine dan orientalisme oleh Ustaz Hasrizal menjelaskan, kefahaman puak-puak barat yang dididik dengan kefahaman yang salah mengenai Palestin dan umat Islam. Membuatkan mereka semua dikaburi dengan satu penipuan besar buat seluruh dunia. Namun, untuk ke sana memberi kefahaman bukanlah sesuatu yang mudah untuk dilakukan. Cukuplah kita usaha memberikan kefahaman buat saudara seIslam sendiri agar lebih prihatin dan sedar.

Fikirkan sejenak, apa yang sepatutnya kita lakukan dengan kemampuan yang kita miliki. Saban hari demonstrasi kerap dilakukan seluruh dunia mengutuk dan meminta menghentikan peperangan. Sebenarnya, sedikit sebanyak dengan cara ini mampu menggentarkan mereka walaupun belum tentu dapat mengundurkan langkah mereka, sekurang-kurangnya mereka sedar yang umat Islam sebenarnya punyai kekuatan yang luar biasa jika dapat disatukan. Dapat juga membuka mata mereka, yang kita sebenarnya umat Islam bukan berdiam diri dan tidak pernah redha dengan apa yang mereka lakukan.

Misi memboikot barang-barang mereka tidak kira dari barangan makanan, minuman,rokok dan sebagainya mampu mengganggu gugat misi mereka menjatuhkan umat Islam. Melalui misi mengaut keuntungan ini, dapat memberi kesan ekonomi kepada mereka walaupun mereka punyai kuasa besar misalnya Amerika bersama mereka. Jika boikot ini diteruskan, pasti akan ada kesan yang mereka rasai. Dengan itu kuasa besar Islam juga dapat kita tunjukkan. Namun misi in perlu dilakukan dengan bersungguh-sungguh. Jika hanya 30-40% sahaja umat Islam yang faham dan sedar mengenai perkara ini. Mungkin ia hanya menjadi bahan tawa puak musuh kerana bagi mereka masih ramai yang menyokong.

Contohnya, jika sebelum ini kita kerap menikmati minuman bergas yang menjadi penyumbang kepada mereka, cubalah berhenti. Gantikan dengan jus-jus yang lebih berkhasiat dan banyak juga pilihannya. Begitu juga dengan makanan segera yang menyelerakan untuk kita sebelum ini, usaha jauhkan dari terus memberli dan menikmatinya. Ini bukannya soal selera di tekak dan mengubah cara pemakanan. Tetapi, sebelum kita terus menikamtinya, fikirkan saudara kita yang dibedil semahunya tanpa belas kasihan atas sebab kita menjadi sebahagian penyumbangnya. Fikirkan!

Dari aspek kewangan, seperti derma dan bantuan-bantuan yang dikutip, sangat-sangat membantu. Di saat bantuan dihulurkan, letakkan diri di tempat mereka. Moga-moga tidak terasa berat wang yang dihulurkan. Malahan mengharap bantuan yang diberikan akan dapat meringankan beban mereka yang memerlukan. Ingatlah mereka juga saudara-saudara kita.

Duri Dalam Daging

Kadangkala, kebencian dan kemarahan kepada musuh-musuh Islam hanya dibuat-buat. Melaungkan kata benci, memacakkan semangat jihad yang berkobar-kobar. Namun masa yang sama kita membunuh saudara sendiri. Mungkin ada yang tidak bersetuju bila saya katakan hanya olok-olok semangat yang ditimbulkan. Manakan tidak, habis mendengar ceramah,habis berdemo asap rokok dihembus tanpa rasa bersalah. Begitu juga sumber lain seperti makanan dan minuman. Bukankah "bagai duri dalam daging??". Di satu masa yang lain kita menentang, di masa yang lain kita masih membantu mereka.

Kadangkala kesilapan sebegini bukan tidak disedari, tetapi nafsu yang tidak mampu dikawal membuatkan diri lupa segalanya. Ini melibatkan soal kefahaman dan keprihatian empunya diri dalam membuat pilihan. Bila dikatakan pilihan, ia hanya melibatkan satu dari dua perkara. Pilihlah untuk membantu menghapuskan musuh atau menjadi penyumbang pembunuhan diteruskan.

Berdoalah

Jangan sesekali dilupakan, sebenarnya segala perkara dibawah perancangan Allah Ta'ala. Justeru, solat hajat dan doa yang berpanjangan kepada Allah perlu diteruskan. Itulah sebaik-baik pergantungan. Lupakan sejenak siapa diri kita, doalah seikhlasnya, mohon padaNya, agar Allah memberikan bantuan dan memastikan kemenangan buat Islam. Firman Allah Ta'ala :

" Kamu merancang dan Allah merancang.Allahlah sebaik-baik perancang "
Ali-Imran : 54

2 comments:

Anonymous said...

Hentikan berfoya² dengan masa. Jihad kita bermula. Salam keatas Palestine.

p/s: keep on posting Arul.

Ibnu Saif said...

AssalamualaikuM.... Bro.. jan slah anggap dlm blog ana tu k.. ana x merokok laa.. hiHi.. actually tu tuk kwn2 ana yng merokok....

Dorg ni bukn jenis yg x tau hukum.. or x tau bnde tu x baik ke ape... cume dorg nak tau cne cara yang praktikal je yg boleh dorg wat tuk berenti merokok...

:-) kalo ade idea.. pas2 laa k.. Petua2 org tua2 ke.. ape2 ke.. :-)

Klah bro.. WassalaM warahmatullaH..