Saturday 11 April 2009

Satu Penilaian : PRK & PM Baru

assalamualaikum....

Minggu lalu merupakan antara minggu-minggu penting dalam negara. Perletakan jawatan Tun Abdullah Badawi dan PRK di Perak. Pastinya rata-rata pembaca mengikuti perkembangan isu-isu sebegini dengan teliti. Satu senario politik dan dua prospek yang berbeza untuk dinilai dan difikirkan. Mungkin sekadar membawa dan mengajak pembaca sekalian sama-sama kita menilai dan berfikir atas segala yang telah berlaku.

Erti Kemenangan

Perletakan jawatan Perdana Menteri oleh Tun Abdullah Badawi merupakan perkara yang ditunggu oleh rakyat. Bukan kerana menanti beliau meletakkan jawatan, tetapi dek kerana keputusannya untuk meletakkan jawatan ditangguh-tangguh membuatkan rakyat tertanya-tanya dan ternanti-nanti. Akhirnya Jumaat yang lalu menyaksikan upacara bersejarah perletakan jawatan beliau dan lantikan baru Dato' Seri Najib Tun Razak.

Senario politik Malaysia berubah lagi coraknya kali ini dengan berubahnya tampuk pimpinan negara. Namun, kemenangan itu merupakan kemenangan tanpa pencabar. Malah keputusannya tetap dan pasti. Berbanding pilihanraya Bukit Gantang menyaksikan pertembungan parti-parti politik menambat hati penduduk kawasan tersebut. Persaingan yang agak sengit juga kedengaran tatkala semakin hampir hari pengundian dijalankan.

Akhirnya persaingan merebut 3 kawasan dimenangi oleh Pembangkang sebanyak dua tempat dan satu tempat oleh Kerajaan. Hal ini menyaksikan, kuasa dan kepercayaan rakyat masih lagi berpihak kepada pembangkang, biarpun perlbagai usaha dijalankan pihak kerajaan untuk meraih undi penduduk kawasan tersebut. Kerajaan dan Pembangkang harus sedar, bahawa masyarakat malaysia sudah pandai menilai dan sudah faham senario politik Malaysia. Jadi keduanya perlu adakan pendekatan yang lebih kemas dan telus serta ikhlas. Tambahan pula, masyarakat Malaysia yang mula mendekatkan diri kepada agama pada waktu ini perlu diberi perhatian. Bukan masanya lagi berfikir untuk merebut jawatan dan kemewahan hidup, tetapi berfikir untuk membangunkan insan dan menjana ummah dimasa hadapan.

What U Give U Get Back

Bunyinya seperti sepotong lagu sebuah kumpulan yang agak popular satu masa dahulu. Namun, itulah hakikatnya. Apa yang kita janji dan usahakan, itulah yang hasil yang akan diperolehi. Begitu juga dan perkara yang diperkatakan sekarang. Kita dapat melihat, pertukaran Perdana Menteri keenam yang baru, pastinya menjanjikan perlbagai idea yang baru bagi memastikan kepercayaan rakyat kembali dan seiring bersama beliau. Oleh itu, kita sama-sama saksikan sejauh mana janji dan segala perubahan dilaksanakan dengan baik atau pun sebaliknya. Ini merupakan satu cabaran buat kerajaan baru Dato' Seri Najib kerana masyarakat akan menilai. Apa tidaknya, disebalik perlantikan dan perubahan baru kerajaan, pembangkang juga mencipta 1 kejayaan baru di tempat lain. Satu berita gembira digantikan satu berita duka.

Begitu juga dengan kemenangan pihak pembangkang. Perkara ini bukanlah merupakan 1 tiket untuk kembali selesa dan berhenti berfikir untuk menambat hati rakyat bagi mengekalkan kepercayaan. Biarpun telah diundi malahan menang, masyarakat hakikatnya masih lagi menilai. Tambahan pula bersaiang dengan pembentukan kerajaan baru. Ini benar-benar persaingan yang hebat. Semoga kemenangan pihak pembangkang itu tidak menjadikan mereka leka, bahkan menjadikan sebagai titik semangat memperjuangan kemenangan dan kebenaran yang dibawa mereka kepada masyarakat.


Nilai Kepercayaan

Justeru, sama-sama kita menilai, disebalik perlantikan baru Perdana Menteri Malaysia dan kemenangan pembangkang pada PRK baru-baru ini. Bagaikan segalanya dirancang untuk manusia berfikir sejauh mana kebenaran akan akan muncul dan kebatilan akan terhakis. Kerana yang haq itu hanyalah satu, tiada 2 yang lain.

Firman Allah Ta'ala :

" Dan janganlah kamu campur adukkan yang haq itu dengan yang batil, dan janganlah kamu menyembunyikan yang haq itu sedangkan kamu mengetahuinya " ( al-Baqarah : 42)

" dan katakanlah : "Yang benar itu telah datang dan yang batil itu telah lenyap" Sesungguhnya yang batil itu adalah sesuatu yang pasti lenyap."
( al-Isra' : 81)

Peristiwa ini juga memberikan persaingan sihat buat Kerajaan dan Pembangkang kerana, masing-masing punyai prospek dan perancangan tersendiri. Jadi, sama-sama kita nilai dan lihat, bagaimana 2 jentera ini bergerak dan bekerja untuk keadilan dan kepercayaan rakyat berkekalan. Seterusnya membuktikan kebenaran yang dibawa dalam wdah perjuangan mereka.

Tatkala ini juga mungkin agak sukar bagi kami berada di luar negara, misalnya di Jordan ini, yang hanya mengenali Tun Mahathir, biarpun bersilih ganti Perdana Menteri bertukar. Rasanya baru saja kami mengenalkan Tan Sri Abdullah Badawi kepada masyarakat yang kadangkala bertanya siapa Perdana Menteri. Bertukar pula yang baru belum sempat mereka menghafal nama PM sebelum ini.
Bagaimana agaknya ya? Itulah Malaysia yang penuh kejutan...







No comments: