Monday 17 August 2009

Pemergianmu Amat Dirasai


Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha mengasihani. Selawat dan Salam ke atas junjungan mulia Nabi Muhammad S.A.W. Moga Rahmat dan Kasihsayang Allah meliputi hidup kita semua. Alhamdulillah, selesai sudah fasal soifi (sem musim panas) atau di M'sia dipanggil 'short sem'. Hampir sebulan setengah berhempas pulas ke kelas dan peperiksaan. Kini tiba masa untuk bercuti. Bercuti dengan lambakan kertas kerja program dan pengurusan pelajar baru :)


Pemergianmu Dirasai

Awal minggu lalu kita dikejutkan dengan pemergian arwah pejuang nasyid sejati Ust Asri Ibrahim. Saya sendiri mendapat beritanya dari kawan di M'sia sedang bersembang melalui YM ketika itu. Kejutan yang teramat sangat bagi saya dan kami di sini. Rasanya masih baru kedengaran lagu-lagu nostalgia nada murni yang baru popular albumnya di sini. Rupanya album akhir itu memang benar-benar akan menggamit nostalgia buat peminatnya.

Rabbani dan Ust Asri adalah memang minat saya sejak dulu. Sejak zaman sekolah lagi sehingga konsert festival nasyid yang ingin diadakan di sekolah pun, Rabbani yang saya cadangkan. Kenangan manis di malam itu dapat berduet bersamanya diiringi alat perkusi Rabbani dengan lagu 'assalamualaikum'. Kenangan itu tidak pernah luput kerana itulah idaman sejak dahulu ingin nyanyi bersamanya. Dapat sekali pun cukup memadai untuk dijadikan kenangan sepanjang hayat.

Beliau mempunya suara yang tidak dimiliki orang lain. Nyanyiannya menusuk kalbu. Semangat yang ingin disampaikan menyuntik minda. Oleh sebab itu beliau cukup istimewa. Bagi peminat nasyid sangat-sangat pasti akan hal ini. Beliau juga seorang yang ramah dan rendah diri serta amat mudah didekati. Namun selepas ini tiada lagi lagu baru alunan suaranya. Album-album zikirnya. Semua koleksi itu akan terus dijadikan nostalgia dalam kehidupan. Pemergianmu amat-amat dirasai kami yang sentiasa merindu alunan suaramu.

Reaksi Media

Minggu sebelum itu, kita juga dikhabarkan pemergian pengarah yang agak terkenal namanya dengan cerita-cerita nafas baru oleh beliau. Juga dijemput mengadap Allah s.w.t. Semoga rohnya diampunkan dosa dan dicucuri rahmat. Saya juga mengikuti perkembangan filem-filem beliau yang agak berlainan konsepnya. Semestinya saya memang meminati sesuatu yang berlainan pembawakan dari biasa. Sekadar untuk menilai sudut baik dan buruknya untuk masyarakat.

Nama beliau cukup cepat popular. Lebih cepat dari Ust Asri yang bertahun-tahun lamanya dalam industri seni di Malaysia. Liputan berita beliau amat meluas ketika itu. Pelbagai akhbar membuat liputan. Saya pun cuma melihat ala-ala sahaja berita tersebut. Sekadar makluman. Dikhabarkan oleh seorang sahabat saya, hampir 3 hari berita mengenai beliau muncul di akhbar. Sedihnya pemergian artis dan ustaz yang cukup popular ini seakan dipandang lesu. Berita pemergiannya saya dapat dari kawan-kawan dan apabila jenguk ke laman antara akhbar utama M'sia, ada berita mengenainya. Namun hanya 3 baris sekadar pengumuman pemergiannnya. Berbanding sblm ini dikatakan 3 hari diberitakan. Kemana perginya wartawan-wartawan hiburan minggu lalu yang membuat liputan. Sudah bercutikah mereka? atau berita ini tidak cukup sensasi bak kata orang tidak boleh menaikkan jualan akhbar? Wartawan kita agak memilih agaknya.

Seringkali perkara sebegini terjadi. Berita-berita penting berkaitan agamawan kurang disensasikan di akhbar. Tetapi gosip retak rumah tangga, perselisihan faham itu yang difokuskan. Sama-sama fikirkan, akhbar dan media massa sepatutnya menjadi bahan penting utuk menjana pemikiran masyarakat. Jika masyarakat disogok dengan perkara negatif, apalah guna kami yang belajar hingga ke luar negara untuk membentuk masyarakat. Semakin hari masyarakat semakin terbantut pemikirannya dek kerana persekitana yang tidak membantu. Jadilah bahan media massa yang membentuk pemikiran positif masyarakat dan menyatukan Ummah. Cukuplah televisyen yang kadangkala sukar dikwal intipatinya. Fikirkanlah wahai para penggerak media massa. Kami amat perlukan kalian

Di mana-mana Pasti Dijemput

Firman Allah Ta'ala :

Sesungguhnya Allah hanya pada sisi-Nya sahaja pengetahuan tentang hari qiamat; dan Dialah menurunkan hujan, dan mengetahui apa yang ada di dalam rahim. Dan tiada seorang pun yang dapat mengetahu dengan pasti apa yang akan diusahakan esok, dan
tiada seorang pun yang dapat mengetahui di bumi mana dia akan mati.
Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui Lagi Maha Mengenal.
{al - Luqman :34}


Arwah Ust Asri diberitakan meninggal kerana sakit jantung. Ketika rakaman program di tv beliau jatuh dan terus di sahkan meninggal. Biarpun kematiannya di situ, moga niat baiknya menjalankan program ilmiah terus mendapat ganjaran dari Allah. Pernah sekali melihat rakaman Utube pemain bola meniggal di tengah padang bola. Pelbagai janji Allah yang tidak mungkin kita pastikan di mana matinya jasad ini. Jika disingkap, pelbagai lagi kisah kematian yang tidak disangka. Oleh itu wajib menjadi amalan kita berdoa agar dimatikan dalam husnul khatimah atau mati yang baik dalam apa juga sudut.

Sebab kepada kematian itu sebagai persediaan buat kita mengahadapinya. Sebagai peringatan buat jasad yang akan dijemput. Namun jangan pula menanti sebab untuk bersedia kerana segalanya di bawah kuasa Allah untuk menentukannya. Kita sebagai hamba, perlu menghadapi temujanji pasti itu dalam keadaan bersedia. Moga kita sentiasa disedarkan oleh Allah akan kedatangannya.



No comments: