Wednesday 30 December 2009

Salam Tahun Baru 2010


Assalamualaikum…salam tahun baru

Tanggal 2010 akan tiba tidak lama lagi. Bermakna tahun 2009 akan melabuhkan tirainya dengan seribu kisah dan kenangan. Ini juga bermakna bagi kami di Jordan ini, imtihan nihaie (final) semakin hampir. Mudah-mudahan sahabat sekalian sentiasa berada dalam keadaan sihat dan sudah mula bersedia untuk mengahadapi imtihan tidak lama lagi. Biar bersiap awal, agar esok tidak ketinggalan. Kata pepatah Melayu ‘sediakan payung sebelum hujan’.

Bermula tahun baru ini juga bermakna hampir separuh penggal MPPMJ bertugas bagi sesi ini. Moga-moga segala usaha kami setakat ini, dapat memberikan yang terbaik buat mahasiswa/i di Jordan. Sudah pasti terdapat kekurangan padanya. Kemaafan jua dipinta. Moga kita sama-sama dapat terus membantu dan bersama dalam membangunkan mahasiswa Islam di Jordan ini. Tanggungjawab terhadap hampir 1000 orang penuntut bukanlah suatu yang mudah untuk dilaksanakan. Namun, segalanya pasti akan menjanjikan yang terbaik sekiranya tanggungjawab terhadap tugas & amanah masing-masing disedari oleh mahasiswa sakalian. Sedarilah kita adalah agen pengubah masyarakat masa hadapan. Jadilah insan yang bertanggungjawab atas tugas besar ini.

Menuju Kematangan Mahasiswa

Saban tahun silih berganti. Penuntut IPT di luar ataupun dalam negara semakin betambah. Namun sejauh mana jumlah tersebut mampu menjamin nilai dan kualiti penuntut yang kian bertambah. Kerisauan ini juga menjalar difikiran tatkala kedatangan siswa/i baru ke Jordan sesi kali ini, menjadikan jumlah penuntut di Jordan keseluruhannya mencecah 1000 orang. Sudah pasti corak dan ragam yang pelbagai akan muncul dari sudut yang berbeza.

Pembetukan identiti dan ideologi merupakan perkara utama dalam menjamin kualiti dan nilai mahasiswa hari ini. Bermula dari bangku sekolah lagi, kecelaruan identiti dalam perkembangan usia yang kurang stabil menjadikan pelajar hari ini pelbagai ragam. Namun, apabila mencapai level sebagai seorang mahasiswa, tidak sepatutnya kecelaruan identiti itu masih wujud kerana akal sudah matang berfikir. Pemilihan dan persediaan untuk masa depan sepatutnya sudah berada di dalam genggaman. Tidak sepatutnya wujud mahasiswa yang masih tercari-cari identiti seterusnya menjadikan mahasiswa lesu dan lemah menuju kematangan. Apabila tiada kematangan berfikir, bagaimana mahu mencapai tahap mahasiswa first class? Apatahlagi mahu menjadi mahasiswa yang global.

Sedarilah bahawa kematangan dalam berfikir pasti akan membentuk mahasiswa yang cemerlang. Mampu menilai buruk baik serta berusaha mencari yang terbaik bukan sahaja buat diri sendiri tetapi untuk seluruh kelompok di sekelilingnya. Diharapkan, mahasiswa di Jordan hari ini masing-masing berusaha membetuk identiti yang terbaik seiring dengan al-Quran dan Sunnah. Berfikiran matang tatkala usia semakin meningkat sekaligus dapat menjamin susana harmoni dan menaikkan standard mahasiwa Islam timur tengah sebagai sebuah aset berharga negara, bukannya sampah yang mencacatkan pandangan masyarakat.

Persepsi Terhadap Persatuan

Mahasiswa sekalian perlu sedar bahawa persatuan merupakan salah satu agen latihan terhadap masyarakat. Kelompok kecil yang menguji dan menilai kemampuan dalam membuat keputusan dan menyelesaikan masalah. Persatuan juga merupakan keluarga tatkala berada jauh dari keluarga sebenar di tanah air. Inilah hakikat sebenar yang harus mahasiswa hadapi. Mana mungkin, kembali ke tanah air tidak mahu bercampur masyarakat. Mustahil juga, kembali setelah bertahun-tahun menimba ilmu hanya duduk terperap di rumah. Berpijaklah di buni yang nyata. Masyarakat dan mahasiswa tidak dapat dipisahkan.

Jika di Malaysia, mahasiswa kita saban hari berhadapan dengan senario masyarakat berbilang kaum. Kita di sini berhadapan dengan masyarakat arab yang rata-rata Islam tetapi dalam budaya yang berbeza. Namun, dalam berpersatuan wujud masyarakat kita. Di situlah wajah negara kita. Justeru, jika hari ini kita tidak mampu bersama-sama dengan persatuan, menjadi pendukung atau penyokong, bagaimana mahu menghadapi masyarakat atau komuniti Malaysia yang lebih besar? Bahkan berbilang kaum dan agama. Persatuan membantu kita belajar mengurus manusia. Persatuan juga mampu menjadikan mahasiswa semakin matang berfikir. Berpersatuan itu membawa anda dalam hidup bermasyarakat. Sedarilah mahasiswa sekalian, bagaimana anda membentuk persepsi terhadap persatuan dan penglibatan terhadap persatuan, begitulah sikap kita terhadap masyarakat tatkala kembali kelak.

Persatuan adalah sebuah keluarga kecil di perantauan. Sebagai sebuah keluarga sudah pasti saling menjaga dan mengambil berat antara satu sama lain. Hidup saling menghargai satu sama lain. Begitu hakikatnya sebuah keluarga. Mana mungkin sebuah keluarga seronok melihat perpecahan. Gembira menyaksikan kesedihan tanpa berkongsi puncaya. Islam tidak pernah wujud ajaran sebegitu. Matlamat dan asas seluruh agama di dunia berhajatkan keharmonian dan kesepakatan kerana itu yang menjamin kebahgiaan kelak. Jauh sekali wujud agama yang bermatlamatkan perpecahan. Sekali pun di ajak untuk bertukar agama, semata-mata bermatlamatkan agar bersatu di bawahnya. Contoh akhlaq yang digariskan dalm al-Quran agar kita sentisa menjaga maslahah supaya dapat mengelakkan perpecahan dan sikap mazmumah untuk keharmonian keluarga dan masyarakat.

Firman Allah s.w.t :

Hai orang-orang yang beriman, jauhilah kebanyakan purba-sangka (kecurigaan), Karena sebagian dari purba-sangka itu dosa. dan janganlah mencari-cari keburukan orang dan janganlah menghina satu sama lain. Adakah seorang diantara kamu yang suka memakan daging saudaranya yang sudah mati? Maka tentulah kamu merasa jijik kepadanya. dan bertakwalah kepada Allah. Sesungguhnya Allah Maha Penerima Taubat lagi Maha Penyayang. ( al-Hujurat : 12)

Malah, Rasulullah s.a.w ada berpesan dengan ciri-ciri dan akhlaq yang baik agar kemaslahtan dan keharmonian sentiasa terjamin.

Dari Abu Hurairah r.a, sabda Rasulullah s.a.w :

من كان يؤمن بالله واليوم الآخرفليقل خيرا أو ليصمت, ومن كان يؤمن بالله واليوم الآخر فاليكرم جاره,

ومن كان يؤمن بالله واليوم الآخر فاليكرم ضيفه

Riwayat Bukhari dan Muslim

Oleh itu, sekiranya persatuan sebagai sebuah keluarga seharusnya sama-sama mengaja kebaikan dan memberi jaminan antara satu sama lain. Program-program yang dijalankan perlu sama-sama diraikan atas penat lelah sebahagian ahli yang menyediakan. Dalam sebuah keluarga, siapalah yang mahu mengecewakan ahli yang lain. Ayuh hidupkan semangat ukhwah dan bersaudara dalam persatuan.

Menjana Perubahan Berterusan

Semoga dengan bermula tahun baru ini, menjadikan mahasiswa lebih bersemangat berubah ke arah yang lebih baik. Mengubah persepsi,mentaliti dan identiti yang lebih baik. Buktikan bahawa mahasiswa timur tengah sebagai sumber dan aset yang bernilai buat negara. Jadikan semangat dan sirah nabi serta para sahabat di tanah Syam ini sebagai pemangkin menjadikan kita mahasiswa yang unik dan dinamik. Tidak jumud serta fleksible dalam apa juga keadaan. Bersatu bina perubahan yang berterusan sedikit demi sedikit. Demi jiwa mahasiswa akan datang serta masyarakat yang bakal mendapat sentuhan kita kelak.

Salam Azam Baru 2010 !

AHMAD SYAHRUL ADNAN

Presiden

Majlis Perwakilan Pelajar Malaysia Jordan

2009/10

2 comments:

Mohd Afiq Mohd Saleh said...

salam wbth tuan pres..

mantap2..semoga MPPM terus maju.
nanti letaklah poster dalam blog ni.

chaiyok!!

Musafir Ilmu Ah said...

salam, gud slide...!! tp ana x tau cm ne nk follow blog ni..