Saturday 12 December 2009

Walau Seketika Bersamamu....


Assalamualaikum...

" apabila tiba ajal diantara kamu, tidaklah di lewatkan sesaat mahupun dicepatkan "

Mendung hari ini bagai menyaksikan satu pemergian yang mendukakan kami yang berada di Jordan. Seminggu yang lepas arwah Ust Arman B Rusoff dimasukkan ke Jospital Jordan kerana serangan stroke. Seminggu itu juga imtihan yang saya hadapi bertubi-tubi datang setiap hari. Membantutkan harapan untuk pergi melawat beliau di Amman memandangkan saya berada di Mafraq. Namun, alhamdulillah selesai menghadapi 2 peperiksaan pada hari khamis yang lalu, saya nekad jumaat ini mesti pergi melawat beliau di Amman.

Merancang bersama seorang kawan untuk sama-sama melawat beliau di hospital. Mahu mengajak yang lain masing-masing imtihan minggu hadapan baru bermula. Mujur saya cuma tinggal 1 madah untuk diselesaikan minggu hadapan. Akhirnya kami hanya berdua menuju ke Amman melawat Ust Arman. Dalam perjalanan tiba-tiba datang panggilan dari seorang sahabat.

" ana baru call ust sulaiman. dia bagitau ust Arman dah takda "

" Innalillah....terima kasih la inform, ana pun on the way ke hospital. apa2 berita ana maklum lg nnti "

Tersentak seketika bercampur sebak. Baru hari ini berniat mahu menziarah menjenguk keadaan, kedatangan kami hanya akan disambut dengan jasad yang tidak bernyawa. Setibanya di hospital kami berdua terus masuk menuju ke icu di bilik beliau. Sayu melihat kedaanya yang dikelilingi mesin perubatan serta tubuhnya yang tidak seperti sebelum ini. Mungkin kerana penangan ubat yang berjalan dalam tubuhnya. Isteri beliau meminta kami membacakan surah Yasin. Nabi s.a.w sendiri ada bersabda bacakan yasin pada jenazah yang sedang nazak. Kami terus membacakannya dalam hati berbisik mengapa diberitakan sudah meninggal sedangkan jantung masih berdenyut. Selesai membacakan surah Yasin dan berdoa untuk beliau, saya bertanya kepada dato' duta yang sejak awal pagi berada disitu. Katanya, sejak semalam Ust Arman disahkan doktor 'brain death'. Memang tidak silap sangkaan kami yang jantungnya memang benar-benar masih berdenyut. Secara klinikalnya sekiranya otak sudah tidak berfungsi agak sukar untuk terus hidup, dan peluangnya terlalu tipis. Kes sebegini memang agak konteversi dalam dunia kedoktoran, terang timbalan saya yang mengambil jurusan kedoktoran. Keputusannya hari itu, beliau tidak dapat diuruskan seluruhnya kerana hari Jumaat pakar yang terlibat bercuti. Jadi, akhirnya harapan kami menanti hari esok.

Tanggal 12/12

Seawal pagi sebelum bertolak ke Amman untuk mendapatkan keputusan hospital Ust Sulaiman, Pengarah MSD kami membuat panggilan..

" Jenazah Ust Arman akan dibawa ke rumah ana dan akan solat jam 12. Semua urusan hospital dh selesai. enta terus ke rumah la ya, tak perlu ke hospital lagi. Sampaikan pada pelajar lain supaya dapat sama-sama bersolat tgh hari ini "

Mendung pagi terasa sayu menyaksikan pemergian seorang pegawai atase pendidikan dan ahli keluarga kami di Jordan ini pergi selama-lamanya. Terbayang difikiran baru benar rasanya bersama dan bekerja dengannya. Saya sebagai seorang yang sering ke MSD dan berurusan dengan mereka mula serasi. Tambahan Ust Arman ini, gayanya agak tegas dan barangkali masih baru untuk benar-benar rapat dan mesra dengan pelajar seperti pengarah kami,ust Sulaiman. Kata pelajar yang jarang duduk berurusan dan berbual dengannya, ust ni agak tegas sikit tak macam ust sulaiman lah. Tetapi saya sering balas, cuba duduk sembang dulu dengan dia..

Namun, peluang dan pengalaman yang saya lalui mungkin agak berbeza. Beliau memang seorang yang ramah jika benar-benar masa itu terluang untuk dikongsian pelbagai perkara. Tegas dengan prinsip dan pandai juga berjenaka. Kadangkala hampir tidak jumpa titik noktah untuk hentikan perbualan. Bukan kerana jemu, tapi memikirkan jalan pulang yang jauh membuatkan lewat sampai ke rumah. Itulah ust Arman yang saya sempat kenali, tidak lokek dengan ilmu-ilmu pentadbiran beliau dan pengalaman dakwah serta ilmu Feqh yang lekat didada biarpun bertahun terjun ke bidang pentadbiran. Itu yang saya cukup respect . Kata-kata nasihat dan penggunaan hukum-hakam mengikut kesesuaian sentiasa menjadi tazkirah beliau buat kami yang sering bertemu dengannya. Ingat lagi pesan beliau

" enta nak halang sesuatu jangan sekat @ tolak terus. tetapi cari jalan alternatif untuk mengubah sesuatu biar sesuai dengan Islam. Prinsip memang kena pertahankan, tapi banyak kaedah untuk kita terus praktikan hukum-hakam,jangan disempitkan "

Sesekali duduk berbincang dan bertemu beliau, pelbagai ilmu yang kami dapat. Mungkin pengalaman ini sempat saya dan AME MPPM merasakannya ketika beliau kali pertama mengendalikan mesyuarat kami yang lalu. Mesyuarat yang ringkas dan padat serta tidak mengambil masa yang panjang. Tetapi input serta respon yang cukup efektif bagi kami. Mungkin kerana pengalaman beliau yang terlalu banyak mengikuti kursus dan memberikan kursus ketika di Malaysia menjadikan beliau seorang yang cukup tertib dalam menjalankan tugas. Kami sendiri terasa mesyuarat hari itu berlainan. Sayangnya, itulah kali terakhir beliau bersama kami dalam mesyuarat AME tahun ini. Ilmu dan nasihat beliau sentiasa dalam ingatan.


Harapan Kami

Selepas ini, Jabatan Penuntut Malaysia Jordan kembali seperti dahulu. Sebenarnya hampir separuh tahun kami menanti pengganti baru atase pendidikan yang telah tamat perkhidmatannya. Berat rasanya melihat Pengarah terpaksa memikul segala bebanan tugas sendirian tanpa pembantu. Mujur en. Azmir pegawai kewangan di MSD sering membantu. Kami sendiri mula serasi sejak Ust Arman ke MSD Jordan. Namanya mula meniti di bibir penuntut di Jordan. Tambahan beliau sendiri bekas penuntut Jordan, sekurang-kurangnya tahu juga ideologi dan sikap mahasiswa Jordan ini. Idea-idea islah yang beliau beri cukup segar.

Allah Maha Kuasa atas segalanya. Semoga penggantinya nanti seorang yang berprinsip tinggi memahami Islam seperti beliau. Sentiasa mesra bersama pelajar dan memahami situasi kami sebagai mahasiswa di timur tengah ini. Penantian kami bermula lagi hari ini. Moga Allah tentukan yang terbaik buat kami di bumi penuh barakah ini..

اللهم اغفرله ورحمه وعافه وعف عنه










1 comment:

Mohd Afiq Mohd Saleh said...

salam rul.

kadang2 macam tak percaya, 'teman' yang semalam kita kenal hari sudah ke 'tempat' lain..

dia boleh 'lihat' kita di sana, tapi kita belum tentu.

dia dah selesai 'satu siratan' tapi kita masih panjang..

dia beruntung kerana catatan dosa dan pahalanya sudah ditutup, tetapi kita masih berjalan dosa2 yg dicatit.

dia beruntung kerana sudah tahu ke mana hidupnya selepas ini, tetapi kita masih tertanya2..masih antara dua

jangan tanya bila akan mati, tetapi bilang bagaimana mahu menghadapinya dengan persiapan..

moga rohnya ditempatkan bersama ahlul jannah..

amin, mari kita beral-fatihah beramai2 hadiah terakhir buat beliau.