Thursday 10 September 2009

Ramadhan Di Mu'tah

assalamualaikum..

Alhamdulillah, hampir jam 6 petang tadi selamat sampai di mafraq. Terima kasih buat Badan Kebajikan Anak Perak Jordan ( BKAPJ) atas jemputan bermakna sekali dalam majlis iftor semalam. Sebelum ini, payah benar rasanya mahu sampai ke Mu'tah, namun kali ini atas rasa tanggungjawab dan meraikan ahli di Mu'tah, selepas ini makin keraplah nampaknya menjejak kaki ke bumi Mu'tah. Biarpun perjalanan pergi dan balik hampir 8 jam merentas padang pasir seluas mata memandang, namun bumi Mu'tah ada keistimewannya tersendiri. Demi mu bumi syuhada' Mu'tah, ku gagahkan jua.

Jatuh Cinta Pandang Pertama

Sebenarnya, semasa KARISMA yang lepas hati mula terpaut di Mu'tah. Entah lain rasanya bila sampai di sana. Sejak dari itu, mula terdetik mahu lagi ke Mu'tah untuk kesekian kalinya. Damai, nyaman, bumi hijau yang pernah di simbah darah syuhada para pejuang Mu'tah, mungkin itulah kelainan yang terdapat di sana. Kisah peperangan Mu'tah benar-benar memberikan kesan dalam hati. Kerana teringatkan detik-detik peperangan tersebut. Manakan tidak, ketika melewati tapak peperangan sekadar lalu sahaja ketika itu, fikiran pantas terbayangkan saat-saat pertempuran tersebut. Terdetik dalam hati, mungkin begini dan begitu keadaannya.

Sejak dari semalam dapat menghirup lagi udara Mu'tah. Sempat berbuka dan sempat berterawih bersama penduduk Mu'tah. Saya sengaja menangguhkan perjalanan balik bersama pelajar lain dengan bas khas untuk bermalam di Mu'tah. Misi kali ini berjaya, dapat terus bermalam, sayangnya cuma dapat semalaman di rumah Amzari,Ikhwan,Syafik dan 2 pelajar baru Ali dan Zul kerana ada janji lain hari esok harinya. Namun memadai rasanya berbual hampir ke tengah malam dan akhirnya bersahur. Indahnya ukhwah terasa apabila duduk berjauhan dapat bersama-sama seketika. Terima kasih buat sahabat-sahabat yang sudi melayan kerenah kami yang datang bertandang.

Kelucuan

Sebenarnya ini kali pertama balik sendiri ke Mafraq menaiki bas awam. Berjalan seorang diri penuh tawakkal. Berbekalkan pelan perjalanan yang diberi saya memilih Mu'tah-Zarqa-Mafraq. Lebih mudah dirasakan perjalanannya dari singgah ke Amman dahulu. Tambahan berpuasa, tak terdaya rasanya mahu bertukar-tukar banyak bas. Syukur, sampai di mujamma' terus mencari bas Zarqa'. Mujur ada!

Seperti biasa bas-bas di Jordan menunggu penumpang penuh baru mulakan perjalanan. Tidak kira apa juga cara sekalipun, bas mesti di tunggu hingga penuh. Badget masa amat penting untuk mulakan perjalanan berada di Jordan ini. Sampai di Karak jam 2 petang. Bertolak jam 2 40 petang. Hampir sejam menunggu, bayangkanlah. Namun, cuba berlapang dada dengan apa yang berlaku. Melihat gelagat arab-arab dalam bas yang masing-masing kepanasan. Tamabahn pula tidak berhawa dingin. Makin dingin la dibuatnya semua penumpang.

" kholas muallim...ruh! "

" syuwai...fi kaman...fi kaman..jai2...

Berbagai lagi suara dari penumpang yang kadangkala membuat tersenyum sendirian. Dalam pada kepanasan menanti penuh, sempat juga konduktor menyindir jangan merokok. Kerna biasanya memang penumpang merokok sesuka hati. Tidak tahan agaknya perjalanan berjam-jam. Hanya disambut dengan senyuman dan sindiran kerana siapa pula mahu merokok siang-siang Ramadhan ini. Inilah barakahnya Ramadhan. Selamat rasanya hari itu kerana selamat dari menghidu asap rokok. Saya cukup alah dengannya. Tidak kena cara, terus selsema dan pening kepala. Janganlah merokok ya.

Bas mulakan perjalanan. Lega sedikit kerana mula merasa angin-angin bukit menyejukkan udara panas dalam bas. Setiba di satu cabang lampu isyarat..

" khooooo...khoooo..khooo "

Masing-masing terdiam mencari bunyi aneh tersebut. Mungkin bas berjalan bunyi enjin lebih kuat mengatasi segalanya. Ketika berhenti seketika, teserlah bunyi aneh tersebut. Masing-masing berpandangan mencari arah bunyi.

" ma fi syik...ma fi syik..nayim..nayim.. "

Bagai tak tertahan ketawa ketika kesorangan melayan angin sepoi-sepoi bahasa. Tiba-tiba diterpa bagai bunyi raksaksa yang begitu kuat. Saya toleh ke belakang rupanya terpandang seorang pak cik tua kepalanya sudah terkeluar dari landasan akibat lenanya tidur ketika itu. Saya fikir ada 90 darjah mungkin..hehe. Mujurlah seorang lelaki berdekatan metenteramkan keadaan memberitahu bahawa tiada apa-apa. Cuma orang tidur. Dengkuran rupanya. Dalam sedikit keriuhan ketika itu, pakcik itu semakin lena tidurnya. Tersengih sendirian. Dalam panas dan tertekan dalam bas, ada juga pelbagai gelagat manusia begitu mengurangkan ketegangan minda.

Luaskan Pemandangan

Benarlah kata pepatah jauh perjalanan, luas pemandangan saya tambah sedikit mematangkan fikiran. Bila berjalan sendiri mencari jalan pulang. Melihat gelagat manusia yang pelbagai ada yang baik, ada yang tidak. Ada yang menceriakan ada yang menyakitkan. Semua itu menambah pengalaman untuk membentuk akal berfikir. Justeru, jika rajin berfkir, kematangan juga akan bertambah.

Allah menjadikan segalanya tidak sia-sia. Tamabahn manusia diberikan nikmat akal. Semuanya untuk diselami dan difikirkan. Dalam al-Quran juga banyak menyebut supaya kita berjalan, bermusafir dan berfikir. Tambahan pula ambil pengajaran padanya. Semoga kita menjadi lebih matang dalam mentafsir sesuatu dan membuat keputusan. Jika berjalan, jangan diabaikan apa yang berlaku disekeliling. pasti ada sesusatu padanya untuk sama-sama difikirkan

* sedikit arab ami Jordan digunakan dalam artikel ini.

3 comments:

NoRuLLiSzA eL FaRiSi said...

ramadhan kareem..:D

jauh perjalanan, luas pemandangan, mematangkan fikiran, menambahkan perkataan.. eg: suci=cuci (hehe... gurau je)

...قال تعالى: قل سيروا في الأرض

kenapa disuruh kita berjalan di muka bumi?? kalau di lihat pada suruhan ini & ayat2 yg selepas nya, kebanyakkannya menyuruh kita melihat akan kejadian2 kekufuran, kedurhakaan, kedegilan insan.. kerna apa?? dgn tujuan yg 1.. agar dpt kita mengambil ikhtibar untuk meneruskan perjalanan menuju gebang kemenangan.. wallahu'alam

lidey lim said...

besnya bleh jalan2 tempat orang :)

arulz_adnan said...

kak liza : betul tu..x letak ayat tu pun ramai yang dh tau kan..thanx 4 sharing n comment

lidey : itulah..membuka minda dan meluas pandangan