Thursday 3 September 2009

1 Malaysia.....1 Islam

Salam juang buat semua

Seinfiniti kesyukuran dipanjatkan kepada Ilahi atas kesempatan yang diberikan melalui fasa ke-2 Ramadhan kali ini. Sebanyak-banyak selawat dan salam buat junjungan mulia Rasulullah s.a.w moga menjadi syafaat diakhirat kelak.

1 Malaysia

Baru beberapa hari lepas rakyat Malaysia meraikan kemerdekaan negara yang ke -52 pada 31 Ogos yang lalu. Tidak ketinggalan kami di sini turut meraikan ulangtahun tersebut di Kedutaan Malaysia. Namun persoalan yang seringkali terlintas di bibir kita, negara hampir 50 tahun merdeka, tetapi merdekakah rakyatnya? Sebenarnya jasad telah lama merdeka cuma pemikiran dan ideologi masih di takuk lama. Negara menuju kepesatan pembangunan, namun mengapa minda semakin merudum.

Imbas kembali, pernah suatu masa berbual dengan seorang penceramah dari Aman Palestin dalam program yang lalu. Persoalan dalam negara-negara yang telah lama maju dan meningkat maju. Ada yang berjaya ada yang terkandas di tengah jalan. Ada yang sedia maju tetapi tidak di islahkan. Sebenarnya tamadun dan pembangunan itu dibina dengan asas ilmu. Bukan sekadar bangunan-bangunan tinggi dan mengharapkan orang lain memajukan negara. Tetapi ia bermula dari rakyatnya sendiri, penduduknya sendiri. Tamadun dan kemajuan itu terbina dari rakyat yang berilmu. Demikian yang dilakukan oleh Rasulullah s.a.w dalam pada usaha membina negara, menghadapi peperangan dan sebagainya, tidak dilupa kepentingan ilmu, dimana pernah suatu masa tawanan perang tidak dihukum, tetapi diberikan syarat mengajar anak-anak orang Islam membaca dan menulis. Lihat bijaknya strategi baginda dalam membentuk negara. Dimulakan budaya ilmu dari yang kecil. Bilamana yang dewasa usaha mendapatkn tapaknya.

Masyarakat Hari Ini

Menarik sekali simbolik 1 Malaysia sempena kemerdekaan tahun ini. Namun disebalik proses perlaksanaannya itu sudah mula membibitkan pertentangan dengan pemahaman masyarakat hari ini. Kita lihat bagaimana mentaliti kita contohnya sebagai orang melayu dan beragama Islam. Kita dikejutkan dengan kisah 'kepala lembu' di Shah Alam selepas di war-warkan 1 Malaysia. Adakah selepas peristiwa tersebut, bangsa yang menjadi mangsa itu akan tetap seiring di bawah cogankata ini? Bukan mahu menjirus minyak, tetapi mahu mengajak membuka minda seluas-luasnya. Fikir panjang-panjang, tenung dalam-dalam sebelum bertindak. Belum habis isu babi, isu kuil pula menerjah. Jika mahu masyarakat majmuk di Malaysia terus aman damai. Berlapang dadalah. Jangan cepat melatah. Fikirkanlah.

Pemimpin juga harus lihat dan dekat dengan masyarakat. Jika benar-benar masyarakat menghayati sebenar-benar maksud 1 Malaysia ini, pasti perkara sebegini tidak berlaku. Bahkan akan timbul rasa keharmonian dikalangan rakyat Malaysia. Jika pemimpin pandang jauh kehadapan jangan ditinggalkan rakyat terkapai-kapai mencari jalan. Justeru, sepatutnya masyarakat menjadi lebih matang dalam usia kemerdekaan yang terlalu lama ini. Jika minda masih dijajah, tidak kemanalah kemajuan negara. Bahkan akan dikaut keuntungan oleh bangsa lain yang datang masuk ke negara. Cintakan negara itu sebahagian dari iman, jika cinta peliharalah ia, jangan rosakkan ia.

1 Islam
Dari Abi Musa r.a berkata, Rasulullah s.a.w bersabda :

" Seorang mukmin itu dengan mukmin yang lain seperti bangunan@binaan, saling tampung-menampung kekurangan, saling kuat-menguatkan antara satu sama lain "

Dalam ghairah mengejar penyatuan seluruh rakyat Malaysia, semoga kita sebagai umat Islam yang Melayu tidak pernah jemu menyatukan seluruh umat Islam. Orang mukmin itu akan terus kuat jika bersatu dan bejalan seiring. Namun jika berpecah belah, pasti kemusnahan yang menanti. Kerana kebatilan yang terancang akan mengalahkan kebenaran yang tidak terancang sistemnya. Oleh sebab itulah nabi mengatakan orang mukmin itu perlu bersatu atas nama Islam.

Semoga dalam usaha penyatuan ini dapat mengembalikan kesedaran buat semua terutamanya umat Islam yang melayu lebih-lebih lagi. Mentaliti dan minda kita jangan terkongkong. Bergerak seiring dengan kemajuan. Ilmu perlu sama bertambah dengan pembangunan. Barulah tamadun itu seimbang dengan kepesatan. Perlu kita sedar, bangsa lain sudah jauh menju kehadapan. Pembangunan dan keintelektualan mereka bergerak seiring. Namun, anak muda kita di mana? Bagaimana sikap ibubapa kita hari ini? Terlalu banyak yang perlu kita sama-sama fikirkan.

Salam Kemerdekaan !!
" 1 Malaysia , People first, Performance now "

4 comments:

~ aman shah ~ said...

1 Malaysia....
tapi sekolah cina...
sekolah tamil...
banyak lagi...
macam mana menuju kesatuan jika dipecahkan dari mula?

sebelum 1 malaysia..
cuba satukan ummat terlebih dahulu...
ini terpisah dengan fahaman politik...
terpisah akan darjat dan harta...
rapatkan segala jurang berkenaan...
melalui pendidikan yang berkualiti...


p/s : rangkap pertama tu...kesilapan sedikit..bukan negara HAMPIR 50 tahun merdeka, tapi negara SUDAH 50 tahun merdeka

ateh... said...

bg ateh la kan..satu malaysia tu tak jd masalah la..cume yg jadi masalah nye klu dia tak wat benda tu betul2 la...ckp tak serupa bikin tu yg jadi masalah kan???

ateh... said...

bg ateh la kan..satu malaysia tu tak jd masalah la..cume yg jadi masalah nye klu dia tak wat benda tu betul2 la...ckp tak serupa bikin tu yg jadi masalah kan???

arulz_adnan said...

aman : betul tu...amat setuju. syukran atas komentar yang menarik

ateh : hehee...tu kne tggu la cmner esok2 plak..