Friday 6 March 2009

Rewind : Persidangan Mahasiswa SeJordan (PERTAMA) Ke-3

Segala puji bagi Allah, solawat dan salam buat junjungan S.A.W,seinfiniti kesyukuran kepada Allah..

Agak lama rasanya tidak mengemaskini blog ini. Kadangakala kekangan masa membuatkan idea terbantut seketika. Adakalanya idea datang mencurah, datang pula perkara lain yang lebih utama untuk selesaikan. Lumrah kehidupan, andai tidak pandai kita menguruskannya. Segalanya akan hilang tanpa memberikan manfaat buat kita. Alhamdulillah, dapat juga kali ini saya luangkan masa unutk mengisi ruang menyiapkan sedikit aritikel ini. Untuk kali ini kita sorot kembali PERTAMA kali ke 3 yang kita adakan baru-baru ini.

Penganjuran Tahun Ini

Untuk kali ini, PERTAMA diadakan di irbid. Bagi saya, penganjuran bagi tahun ini banyak pembaikan daru yang lepas. Cuma mahu dikatakan berjaya 100% itu masih berlum dapat tercapai bagi saya. Walaupun sebelum berlangsungnya program saya tidak dapat sertai AJK pelaksana secara penuh, namun dari gerak kerja yang efektif dari kalian benar-benar membantu dan membaik pulih berlangsungnya PERTAMA tahun ini. Tahniah buat yang terlibat. Ada segelintir pelajar yang cuma menzahirkan kelemahan dari melihat pembaikan yang dilakukan. Bagi saya yang telibat dalam gerak kerja kali ini, AJK benar-benar memberikan komitmen yang begitu baik demi menjanjikan penganjuran kali ini lebih baik. Semoga ianya lebih dihargai dan masa yang sama kelemahan juga tetap kami jadikan pengajaran untuk akan datang.

Mahasiswa Di mana?

Perkara ini benar amat merunsingkan pihak penganjur. Bahkan ia adalah masalah kita semua. Bayangkan program kecil persatuan pun adakalanya sukar untuk dihadiri, mungkin kerana kekerapan jadualnya. Namun, mengapa persidangan hanya setahun sekali ini masih tidak dapat memanggil roh-roh mahasiswa di Jordan ini untuk berkumpul dan berbincang. Ini adalah soal sikap dalam diri seseorang. Kebanyakan mahasiswa kini lebih mementingkan diri sendiri dari memikirkan masalah umat dan sebagainya. Oleh sebab inilah, sukarnya mahasiswa di Jordan ini untuk diglobalkan kerana kurangnya pendedahan terhadap dunia luar.

Kesan dari sikap sedemikian, apabila tamatnya pengajian dan pulang ke tanah air, mahasiswa kita lesu, takut terjun ke dalam masyarakat. Justeru akan melahirkan katak educated dibawah tempurung. Hanya berada dalam dunianya sendiri. Tidak dinafikan terlalu banyak faktor-faktor yang menyebabkan berlakunya sedemikian rupa. Pokok pangkalnya, sikap kita, kepedulian kita terhadap perkara diluar sana, empunya diri perlu menyelesaikannya. Pilihan itu ditangan kalian sendiri untuk menentukannya.

Islamphobia

Tema perbincangan kali ini amat menarik untuk dibahaskan. Tatkala terlalu banyak isu berbangkit di Malaysia untuk sama-sama kita fikir dan renungkan di sini. Antara perkara yang dibincangkan adalah isu fatwa, kebebasan bersuara,terrorisme,personaliti dalam Islam. Juga terdapat forum dan dialog yang mana saya lihat banyak memberikan manfaat dan input-input yang begitu menarik. Tambahan pula, pembentang dan panel dijemput khas oleh MPPM Jordan dari pelusuk timur tengah untuk sama-sama berkongsi pengalaman dan ilmu bersama mahasiswa di Jordan.

Saya fikir ini merupakan sati idea baru yang bernas agar, mahasiswa Jordan sekaligus dapat melihat sejauh mana tahap kemampuan diri mahasiswa kita, berbanding mereka yang dijemput sebahagi tetamu. Selain itu, mereka juga dapat berkongsia idea bagaimana berhadapan dengan situasi mahasiswa di tempat mereka. Perkara sebegini amat sukar kita dapati pada waktu-waktu biasa. Kerugian yang amat besar bagi saya bagi mereka yang tidak mengikuti program PERTAMA kali ini. Peluang tahun hadapan belum pasti dapat kita miliki atau tidak.

Kesimpulan

Sebagai mahasiswa maksimakan kemahiran dalam diri. Maksimakan pengetahuan dari pelbagai sudut dan binalah minda dan roh yang posotif dalam diri agar sentiasa segar dan tidak lesu dengan anasir-anasir yang melemahakn jiwa. jadikan diri kita fleksible dalam apa jua keadaan dan tenang menghadapi masalah. Moga kita dapat menongkah arus kehidupan dengan membawa nilai murni kepada masyarakat apabila kembali kelak.

No comments: